sambal goreng jawa cara saya..

first time saya makan sambal goreng nih kat rumah lia kot kat parit yaani..first time jugaklah masa tu saya rasa cam berada di negara asing..sebabnya keluarga lia dan jiran jiran di sekeliling rumah lia semuanya bercakap jawa..yang saya tak faham satu apa pun..rasa asing sungguh..rasa cam nak lari balik time tu jugak..hahha..tapi lama lama saya dah sebati dah dengan masakan dan bahasa jawa..acaner..dah terpasang dengan orang jawa..tiap kali balik kampung family mentua semua speaking jawa..saya fahamlah sikit sikit..tapi dengar je lah...takde la nak sampuk sampuk..
sambal jawa nih saya buat berdasarkan pemerhatian bila mentua /ipar duai masak..takla complete cam orang jawa buat tuh..tapi yang basic ada la..rasa pun ada..rupa pun kan...kira ok la tuh..

Comments

Popular posts from this blog

musim cempedak..

tips nak buat dapur ..