Asam Pedas Daging Melaka.....

Melaka memang terkenal dengan masakan asam pedas..setiap kali ke sana saya pasti tak akan melepaskan peluang mencari asam pedas.. ada pelbagai jenis asam pedas....ada asam pedas ikan pari..kembong..parang..sembilang...tenggiri..ayam..daging...biasanya saya akan pilih asam pedas pari ataupun ikan sembilang..paling peberetlah nih..yang lain tak pandang dah..tapi ada kawan dok cerita yang asam pedas daging pun not bad sebenarnya..entah..saya rasa cam tak matching jer bila ayam dan daging diasampedaskan...cam tak berapa kena jer...tapi sebab tak pernah makan dan memandangkan stok daging agak banyak saya try la jugak buat semalam di rumah..pada pendapat saya yang tak berapa chef nih, saya lebih sukakan asam pedas ikan..yang tadi tu lah..asam pedas daging nih bagi saya bolehlah..kalau dah takda idea sangat nak buat apa dengan daging..bolehla buat asam pedas..
blend cili kering + bawang merah + bawang putih..tumis..masuk daging..masuk air asam..ketuk serai dan lengkuas ..masuk daun limau purut..biar mendidih..jangan lupa masuk garam..biar sampai agak-agak pekat..

Comments

Popular posts from this blog

musim cempedak..

tips nak buat dapur ..