Kebun Kecil Saya..update

Dah lama tak bercerita pasal kebun kecil saya..musim panas nih pagi petang saya pastikan mesti disiram..kalau tak, tanah nampak sangat kering dan merekah..kesian pokok-pokok saya tuh..
pokok kaduk nih asalnya dalam pasu...mak cadangkan ubah ke tanah agar lebih subur..senang betul, kalau nak buat ulam, amik pucuk je..jadi pokoknya pun taklah naik tinggi.. 
ni pula anak pokok cili..tak ingat pulak saya cili merah ke cili padi..tunggu  je la berbunga nanti..
yang nih bayam merah..saya tabur banyakkkk dalam pasu panjang nih..alhamdulillah nampak ada perkembangan tu... 
kangkung nih asalnya kangkung yang saya beli dari pasar..kebetulan akarnya tak dipotong, jadi saya cucuk je lah dalam pasu nih..elok pulak naiknya..besttt..
pokok kunyit yang dah banyak kali berjasa..dah banyak kali jugak buat masak lemak cili api dengan rendang guna daun kunyit pokok nih..seronok betul..tak ada lagi kes daun kunyit kering di peti ais sebab dah beli lama tapi tak guna-guna jugak...
pokok bendi nih benih asalnya saya beli..cadang nak buat benih je lah nih..tak sesuai tanam di sini sebab mengambil ruang yang besar..bagi mak tanam kat kampunglah.. 
sebahagian lagi anak-anak cili yang hidup subur..kalau ada yang nak saya bagi je nih..sebelum nih dah bagi lima pokok kat jiran sebelah..
pokok cekur manis aka asin-asin..nih pun saya cucuk je batang tu..dah dua tiga kali jugak dapat buat sayur.. 
yang ni pokok kerak nasi aka kesidang..baru beli..sepokok RM8..sukaaa sangat dengan bau bunga dia yang wangiiiiii...belum sempat cari pasu lagi.. 
pokok melur nih pun beli sepokok rm 8...kedai area depan RRIM, Sg Buloh..dah banyak kali berbunga..yang nih pun bau wangiiiii sangatttt...sukaaaa...

Comments

Popular posts from this blog

musim cempedak..

tips nak buat dapur ..