Laksa Kedah Original ...

Laksa antara makanan kesukaan saya..sebenarnya bukan laksa je..semua bendalah kesukaan saya..eh..ye ke semua benda kesukaan ??? Lebih kuranglah..kalau suka saya makan berkali-kali..kalau tak suka, saya cuit sikit je..dahhhh...

Dah lama berangan nak buat laksa..tapi tak juga jadi-jadi..satu hari, tekadkan hati..balik dari pasar..
mula-mula bersihkan ikan dan rebus..
kemudian blender isi ikan...masuk dalam periuk
kemudian blender tulang ikan..tapis..masuk periuk..
blender cili kering 10- 15 tangkai dengan bawang merah..
masukkan bunga kantan, daun kesum, asam keping.....
masuk garam
biar mendidih...
(eh, saya tak letak belacan pun..tapi sedapnyaa ampunnnnn....sesuai sangat untuk orang yang alergik udang..)
senang je pun buat kuah laksa nih...
Tak sangka-sangka dapat jumpa laksa beras di Pasar Tani Shah Alam..banyak nih sekilo..RM 3.80..mm..lepas nih tahulah saya mana tempat nak cari laksa beras..
aksesori laksa..timun..telur, cili, limau nipis, bawang ...salad nih tambahan..laksa original tak letak salad..
geram tengok daun janggus segar-segar di pasar tani..buat ulam pun sedap..tetiba rasa cam nak tanam pokok janggus plak..hahaha..
gambar kurang menarik..tangan menggigil tak sabar nak makannnnn...

Comments

Popular posts from this blog

musim cempedak..

tips nak buat dapur ..